I slutten av april presenterer Medietilsynet to nye undersøkelser om barn, unge og medier.
I den ene undersøkelsen har rundt 2000 foreldre svart på spørsmål om medie-bruken blant barn mellom 1 og 12 år.
– Den andre undersøkelsen gjennomføres blant ca. 2000 barn og unge i alderen 9 – 16 år. Her svarer barna alene og anonymt, forteller seniorrådgiver Stian Lindbøl i Medietilsynet, som er faglig ansvarlig for gjennomføringen av undersøkelsene.
Kan du si litt om hvilke nye spørsmål som stilles i forhold til undersøkelsen som ble presentert i 2012?
– Vi har nye spørsmål som går på oppfatninger knyttet til reklame på nett og TV. I tillegg spør vi om barna selv oppfatter at de blir påvirket av forskjellige medier. Vi stiller også spørsmål om IKT-bruk i skolen.
Er dette en panelundersøkelse der de samme respondenter er involvert som i 2012?
– Nei. Men utvalget er så stort at det er representativt for alder, kjønn og landsdeler, sier Stian Lindbøl til Q.