Over 1500 elever i kommunene Ringebu, Sør-Fron og Nord-Fron har bidratt i et nyskapende prosjekt fra Den kulturelle skolesekken i Oppland. Gjennom innsamling av skoleelevers tegninger, tekster og lyder – på tema hva de elsker – sys det hele sammen til en opera som settes opp på Rudi Gard i Sør-Fron over fire dager med premiere 12. mai.
De yngste elevene har laget tegninger som kunstneren Monica Marcella Kjærstad møysomt bearbeider til trykksaker og scenografi. De eldre elevene (mellomtrinnet) har levert tekster hvor de forteller litt om hva de elsker. Tekster som plukkes fra hverandre og settes sammen til en libretto (tekst for opera) av Nils Petter Mørland. Og ikke minst – gjennom workshops i ungdomsskolene* har artist og komponist Kate Havnevik samlet inn lyder som danner utgangspunkt for hennes komposisjon.
– Vi utfordret i tillegg elevene til å ta opp den fineste lyden de visste, forteller Vilde Kamfjord – programskaper i Den kulturelle skolesekken i Oppland, og som står bak idéen til prosjektet.
– Har ikke noen favorittlyd, var det noen som sa, men så stilte vi noen spørsmål som fikk elevene på gli. Kanskje de hadde en fin jakke, den aller fineste, så hva med lyden av en glidelås? Eller lyden av mamma som roper hallo, eller fingrene på tastaturet? Kanskje lyden av kjøleskapsdøra eller venner som ler? Mange av elevene fant sin lyd, spilte den inn på telefon og sendte på e-post til Kate Havnevik, forklarer Kamfjord.
Hun forteller om bunker med flotte tegninger, og tekster som forteller om opplevelser og følelser – både triste og glade. Felles for alle bidragene er at elevene forteller litt om hvade elsker. Om dataspill og dyr, om mennesker som fortsatt er der eller som er gått bort, om mat eller ting knyttet til naturen. Og Justin Bieber.
– Hvis barn skal vokse opp som kompetente betraktere som tør stole på egen vurderingsevne, som tør uttrykke seg, medvirke og sanse, som tar stilling og standpunkt, må de få muligheten til å oppleve og å prøve det ut. Det er selve mandatet i Den kulturelle skolesekken, sier Kamfjord, som påpeker at prosjektet også har utfordret mange elevers forestillinger om opera.
– Målet er selvsagt ikke at alle skal elske opera, men at de skal få smake på sjangeren. Kanskje senkes terskelen for å oppsøke og oppleve opera senere i livet. Eller kanskje absolutt ikke. Det skal de få ta stilling til selv. Gjennom egne bidrag, og sammen med andre, bygger elevene en unik oppsetning, som de senere kommer for å se. En slik medvirkning gir ikke bare kunnskap, men også selvtillit, sier Vilde Kamfjord.
Litt Om hva Vi Elsker (L.O.V.E.) har premiere 12. mai, og de tre påfølgende dagene kommer de involverte skolene på besøk. Barn fra kulturskolene og det lokale kormiljøet vil medvirke i fremføringen av operaen, sammen med de profesjonelle utøverne.
* Vegard Moshagen og Reza Aghamir deltok også på noen workshops sammen med Kate Havnevik.
Tekst: Morten Stenseng Gulbrandsen