Barn mellom 9 og 15 år ser stadig færre kinoforestillinger. Tall fra Norsk Mediebarometer (2012) viser en stabil nedgang i antall solgte kinobilletter til denne aldersgruppen de siste
tyve årene. Mens aldersgruppen i gjennomsnitt besøkte 5.1 forestillinger i 1991, har det vært en stabil nedgang til et foreløpig bunn-nivå på 3.8 i 2012.
– Det vi kan si generelt er at denne aldersgruppen har vanskeligere for å finne en aktuell film. De er blitt for store for Karsten og Petra, men fortsatt for unge for James Bond – for å si det enkelt, sier Jørgen Søderberg Jansen, som er leder i Norske Kinosjefers Forbund.
Han mener tilgangen på film gjennom streamingtjenester på nett kan forklare noe av nedgangen, men ser også at filmbransjen kan ta grep for å trekke flere unge til kinosalen.
– Film på kino, både som kulturarena og sosial møteplass, er viktig for denne aldersgruppen, og filmer som «Gåten Ragnarok» og «Tina og Bettina» har gode besøkstall. Utfordringen er at det er for få filmer. Vi trenger flere ungdomsfilmer, og gjerne norske ungdomsfilmer.
– Et annen problemstilling er prisen. Større barn har kanskje sitt eget lille budsjett å forholde seg til. Da kan ikke billettprisen skremme dem vekk fra kinosalen, mener Jørgen Søderberg Jansen.
Les mer om barn, unge og film i den nye utgaven av Q.