Tidligere publisert i Q vol. 15 – 2013
– De som besøker Raploch i Sterling, Skottland, blir ofte møtt med en liten stemme som spør «hva spiller du?». Barna bare regner med at alle spiller et eller annet.
Dette forteller George Anderson i Big Noise – en avlegger av El Sistema-prosjektet i bydelen Raploch i den skotske byen Stirling.
– Barnas holdning til musikk har røtter et annet sted i verden, sier han, og forteller historien om hvordan Maestro José Antonio Abreu la det første grunnlaget for El Sistema med musikkundervisning for en håndfull barn i et parkeringsanlegg i Venezuela. I dag engasjerer «El Sistema» over en halv million barn rundt omkring i det sør-amerikanske landet. Prosjektet har fått frem noen av aller beste klassiske musikere og dirigenter i verden.
– Men bak disse musikalske bravadene finnes en enda mer spennende historie. El Sistema bruker symfoniorkesteret til samfunnets fordel. Prosjektet får ikke bare frem gode musikere, men skaper også et bedre samfunn gjennom musikk, sier Anderson til Q.
Det å lære seg beherske hvilken som helst slags kunstart har alt å si for at barn utvikler selvtillit, disiplin og stolthet, mener han.
– Ved å gjøre alle sine orkestre til motorer for samfunnsendring tok Maestro Abreu dette til et helt nytt nivå. Endringsprosessen påvirker ikke bare den enkelte unge musiker. Den påvirker hele samfunnet, sier Anderson, som i løpet av sommeren 2008 var med å starte Big Noise-orkesteret i Raploch inspirert av det venezuelanske prosjektet. Målsettingen er enkel. De vil skape en positiv endring i samfunnet gjennom musikk.
– En viktig nøkkel for oss er mye øving og vektlegging på ensemble-spill helt fra starten. De eldste barna øver som oftest tre ettermiddager i uken, i tillegg til ferier. De som har kommet lengst i utviklingen kommer gjerne fire ganger i uken, sier han.
Til sammen er det over 450 barn, fra spebarn som spiller fra fanget til mamma, til tolvåringer som har vært med siden starten for snart fem år siden. Anderson forteller at 75 prosent av de yngste grunnskolebarna i bydelen på et eller annet vis er engasjert i programmet.
– Orkesteret vokser stadig, og alt innenfor et område på bare et par-tre kvadratkilometer. Raploch er et lite sted som bobler av musikkglede, sier han.
I fjor sommer fikk de unge musikerne staselig besøk av musikkstudenter fra El Sistema i Venezuela.
– I fire magiske dager jobbet de sammen med oss, og det hele ble avsluttet med en massiv utendørskonsert i forbindelse med festivalene foran sommer-OL i London. Superstjernedirigenten Gustavo Dudamel (velkjent fra El Sistema Hammarkullen red.anm.) ledet an i den musikalske feiringen av hva El Sistema har betydd for å endre folks liv gjennom musikk. 7000 mennesker så konserten. Over 300 000 så konserten på tv. Det var helt fantastisk, sier Anderson.
Mens Big Noise i Raploch trygt kan kalles en stor suksess, legges det nå planer for prosjektet flere steder i Skottland. Storbyen Glasgow står for tur. Anderson kan også fortelle at Maestro Abreu har invitert barna i Raploch til Venezuela i 2013.
– En ting er å måle musikalsk suksess gjennom fem år. Noe annet er de sosiale endringene som skjer som følge av musikken. Anderson forteller at den skotske regjeringen har laget en uavhengig evaluering av Big Noise. I følge denne evalueringen medvirker prosjektet til en positiv utvikling både personlig og sosialt. Gjennom Big Noise har barna fått større tro på seg selv. De har lært seg beherske en kunstart – et instrument. De har forbedret sine sosiale egenskaper, er flinkere til å jobbe sammen og har etablert gode nettverk av mennesker rundt seg.
– For barna som har spesielle læringsbehov eller atferdsproblemer, og for de som kommer fra hjem preget av oppløsning og lite stabilitet, viser rapporten at Big Noise har sørget for et trygt holdepunkt. Barna har utviklet en større evne til å konsentrere seg, de klarer fokusere påén oppgave av gangen, viser større ansvarsfølelse og positiv endring i atferd, sier Anderson, og legger til at en egen undersøkelse gjort blant barnas foreldre og foresatte understreker dette.
– Absolutt alle foreldre og foresatte mente barna hadde fått større selvtillit gjennom Big Noise. 93 prosent mente barna deres var lykkeligere enn tidligere. 79 prosent mente barna hadde større evne til å konsentrere seg enn de hadde før.
– Det blir veldig spennende å se hvilke andre effekter en slik intens musikalsk oppvekst kan føre med seg her i bydelen vår, sier George Anderson.
– Skottlands mest musikalske bydel, legger han til.
Tekst: Morten Stenseng Gulbrandsen