El Sistema iverksettes tross nei fra Utdanningsdirektoratet

Tidligere publisert i Q vol. 15 – 2013

El Sistema er en undervisningsmodell for klassisk musikk til flere hundre tusen barn over hele verden. El Sistema ble grunnlagt av den venezuelanske dirigenten og økonomen Maestro Abreu på midten av 70-tallet for å gi fattige barn den beste opplæring, de beste instrumentene og de beste muligheter til å fremføre musikk og skape seg et godt liv. Mens prosjektet opprinnelig startet med barn fra de fattige områdene i Venezuela, er det for lengst etablert flere steder i verden.

Q har tidligere skrevet om El Sistema i Hammarkullen utenfor Gøteborg. Nå er også et pilotprosjekt iverksatt i Norge. Norsk kulturskoleråd region Buskerud, Telemark og Vestfold fikk våren 2012 tildelt én million kroner av Sparebankstiftelsen DNB NOR til innkjøp av instrumenter til kommunene som medvirker i prosjektet.

Rut Jorunn Rønning i Norsk Kulturskoleråd region BTV opplyser at det norske initiativet ble kjent med El Sistema gjennom tv-dokumentarer og senere besøk hos El Sistema i Hammarkullen. Orkestre fra El Sistema Venezuela har også vært i Norge ved flere anledninger.
– Inspirert av dette utformet Norsk kulturskoleråd i Buskerud, Telemark og Vestfold sin egen prosjektbeskrivelse og tilpasset den norske forhold. Vi mener prosjektet er et meget verdifullt sosialt verktøy i forhold til inkludering og integrering. I tillegg til fem kommuner fra fylkene i vår region var også Fredrikstad (Østfold) en av pilotkommunene som i 2012 søkte om økonomisk støtte fra Utdanningsdirektoratet. Dessverre fikk vi nei, men det er et ønske fra medlemskommunene i Norsk Kulturskoleråd å fortsette arbeidet med pilotprosjektet El Sistema i Norge, sier Rønning til Q.

Hun forteller at El Sistema Venezuela i dag fremstår med høy status. Selv om de fleste barn og unge opprinnelig kommer fra fattige kår, har de gjennom utdanning i musikk oppnådd et faglig nivå, et godt liv for seg selv og en faglig status som anerkjennes verden over.
– Vi har ikke de samme utfordringer i forhold til fattigdom som Venezuela. Likevel er det behov for at flere grupper av elever får tilgang til opplæring og utdanning i kulturelle fag, sier Rønning.

Tross avslaget fra Utdanningsdirektoratet har tilskuddet fra Sparebankstiftelsen DNB NOR til innkjøp av instrumenter gjort det mulig å iverksette prosjektet i en mindre skala.
– Kommunene Nome, Larvik, Øvre Eiker og Nedre Eiker er kommet i gang ved at kommunene selv har gitt tilskudd til prosjektet. I tillegg er Tøyen-prosjektet i regi av Oslo kommunale musikk- og kulturskole assosiert med i prosjektet. På sikt håper vi også Drammen og Fredrikstad vil være med, sier Rønning.

Hun mener de medvirkende kommuner kan trekke store gevinster av El Sistema, og tror prosjektet er ved veiens begynnelse i Norge.
– El Sistema er i Norge for å bli. Instrumentene begynner å komme på plass, og nye søknader vil sendes inn til myndighetene, sier Rønning, som sammen med Sparebankstiftelsen og deltagende kulturskoler inviterte til pressekonferanse på Steinberg skole i Nedre Eiker rett før jul. Der var instrumentene innkjøpt og allerede flittig tatt i bruk.
– Vi hadde lyst til å vise frem noe av det vi har fått til så langt. Prosjektet ønsker å bidra til at musikk og samspill inkluderer barn og unge på tvers av sosial bakgrunn. Dette gjør vi ved å gi gratis opplæring i skole/SFO-tid, og ved å knytte barnas familier tett på opplegget. Modellen er i samsvar med de tiltak regjeringen foreslår i inkluderingsmeldingen – nemlig å sette i gang gratis kulturtilbud på barnetrinnet for å se om dette skaper et mer inkluderende tilbud enn dagens kulturskole, sier Rut Jorunn Rønning til Q.

Tekst: Morten Stenseng Gulbrandsen

Gjennom støtte fra Sparebankstiftelsen DNB NOR har Steinberg Skole i Nedre Eiker kommune har fått egne strykeinstrumenter.(foto: Sverre Chr. Jarild)
Gjennom støtte fra Sparebankstiftelsen DNB NOR har Steinberg Skole i Nedre Eiker kommune har fått egne strykeinstrumenter.
(foto: Sverre Chr. Jarild)
This entry was posted in Nettsak fra Q. Bookmark the permalink.

Comments are closed.